< Terug naar blogs

7 wetenschappelijke hacks voor meer zelfvertrouwen

Mag ik je iets vragen? Stel dat je 100% zelfvertrouwen had zonder twijfels of angst over of je zal slagen of niet, wat zou je dan doen? Ik vind dat je dat even moet opschrijven.

Zelfvertrouwen is vrijheid. De vrijheid om je leven ten volste te leven. Zelfzekere mensen zijn geen mensen die nooit eens bang of bezorgd zijn, maar het zijn mensen die voldoende in zichzelf geloven om risico’s te nemen of om buiten hun comfortzone te stappen met de zekerheid dat ze hier baat van zullen hebben.

7 Wetenschappelijke hacks om zelfvertrouwen op te bouwen | Inge Rock 

Het is oké als je meteen wil doorgaan naar de lijst om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen, maar eerst zou ik graag iets willen weten. Ons gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen komt eerst en vooral van andere mensen, maar jij kunt dit veranderen.

Weinig zelfvertrouwen hebben zegt meer over de omgeving die jou vormt dan over jouw vaardigheden. 

Ooit kreeg ik van een leerkracht de vraag ‘ben je echt zo dom of doe je maar alsof?’ te horen.

Een echte boost voor je zelfvertrouwen, hé? Deze krachtige negatieve gedachte werd mij opgedrongen – Inge, je bent dom. En telkens wanneer ik een slechte beslissing maakte, hoorde ik deze vraag in mijn hoofd.

Je omgeving heeft jou veel negatieve ideeën over jezelf gegeven. Je hebt waarschijnlijk duidelijke herinneringen aan neerbuigende beledigingen of momenten die zo diep gingen dat je waarschijnlijk begon te denken dat je niet… adjectief invoegen… genoeg was.

Zelfvertrouwen wordt immers gevormd door een proces van gedachten (ideeën) en herinneringen. Je kunt dit proces hacken door de negatieve herinneringen ongedaan te maken en je gedachten opnieuw vorm te geven via positieve herhaling, bv. positieve gewoonten. Kom, we beginnen eraan!

Negatieve herinneringen ongedaan maken

Het Zwaard van Mededogen voor Jezelf: Mededogen voor jezelf is het krachtigste wapen tegen schaamte. De jarenlange studies van Dr. Kristin Neffs bewijzen dit. Dit wapen wordt gesmeed door te aanvaarden dat je als mens niet perfect bent. Er is een reden waarom Superman en Wonder Woman slechts producten van de verbeelding zijn. Vergissingen maken is menselijk.

Bestrijd negatieve herinneringen met zelfcompassie | Hacks voor Zelfvertrouwen | Inge Rock

Wanneer we fouten maken, niet voldoen aan onze verwachtingen of zelfs trauma hebben ervaren, ondervinden we schaamte. Soms maakt het niet eens of het onze fout was (zoals bij trauma), toch blijven we dat misselijkmakende gevoel ervaren. En het ergste is dat onze schaamte zo krachtig is dat het zich vasthecht aan onze herinneringen op lange termijn.

De tijd is gekomen om daar komaf mee te maken! Mededogen voor jezelf betekent jezelf behandelen zoals je jouw beste vriend zou behandelen: op een vriendelijke manier dus. Laat ons even terugkeren naar mijn vroege schaamte:

Leerkracht fysica: ‘Ben je echt dom of doe je maar alsof?’

Wanneer deze herinnering in mijn geest opdoemt wanneer ik iets verknoei, net zoals ik destijds mijn antwoord op die vraag over fysica verknoeide, snijdt mijn zwaard van mededogen voor mezelf er op de volgende manier doorheen:

HACK 1:

Mededogen voor mezelf: Toen wist ik het niet en dat is niet erg. Niemand weet altijd ALLES. Een fout maken betekent niet dat ik dom ben, het betekent gewoon dat ik eens mens ben. Ik blijf meer ontdekken en beter handelen. Dat is nu eenmaal het leven.

Langzaam maar zeker maak ik de negativiteit van die herinnering ongedaan en ga ik het gevecht aan met de schaamte. Ik vernietig de mentale connectie van fout = domheid, door fout = leren.

Dit lijkt misschien te simplistisch om te kunnen werken, maar deze studie heeft de techniek van mededogen voor jezelf gemeten bij een belangrijke negatieve factor voor zelfvertrouwen – ontevredenheid over je eigen lichaam – en bewezen dat het tot aanzienlijke verbetering leidt.

HACK 2:

Herinneringen weerleggen door Herinneringen: Welkom bij de les emotionele wiskunde. De logica hier is om een positieve herinnering te maken die de negatieve herinnering een trap onder zijn kont geeft. Het doel is niet om de herinnering kapot te maken, maar om de kracht ervan te verminderen of te verwijderen. Dit is het klassieke ‘Er werd mij verteld dat ik nooit zou… en nu sta ik hier’.

Stel dat je gekweld wordt door de herinnering aan iets dat je overkwam tijdens een familiefeest. Na een tijdje kun je overwegen om zelf een familiefeest te organiseren (het hoeft niet met precies dezelfde mensen te zijn) in een setting die je in de hand hebt. Of je kunt op het volgende familiefeest verschijnen met iets dat iedereen gelukkig zal maken, zoals een begeerd familierecept of zo.

Ik geef toe dat sommige herinneringen makkelijker te weerleggen zijn andere, maar je begrijpt wel waar ik heen wil, hé? Maak een positief moment om een wonde uit het verleden te helpen genezen.

HACK 3:

Kleine Overwinningen Vieren: Kleine dingen zijn belangrijk. Je moet je kleine prestaties vieren, want deze bewijzen jouw vaardigheden. Denk even aan de manier waarop de Uil in Duolingo heel enthousiast wordt wanneer je drie dagen na elkaar hebt gestudeerd. Natuurlijk zijn er mensen die 1000 dagen na elkaar studeren, maar je moet jezelf meten aan jezelf.

Nu volgt een goede manier om dit in praktijk te brengen. Kies een klein doel voor jezelf en combineer dit met een drijfveer. Bijvoorbeeld, ik zal 100 woorden schrijven voor dit rapport dat ik probeer te ontwijken, en als beloning koop ik daarna onmiddellijk een kopje van mijn favoriete koffie. Geloof me, dat kopje koffie zal smaken als het beste kopje koffie ooit.

Misschien heb je heel hard gewerkt aan een project en is het fantastisch uitgedraaid. Anderen geven jou misschien geen schouderklopje, maar koop jezelf toch iets leuks om jezelf aan jouw vaardigheden te HERINNEREN. Je hebt het voor elkaar gekregen, hoe groot of klein het ook was. Het is je gelukt.

Jezelf belonen werkt.

HACK 4:

Mindful Leven: Dit gaat allemaal over leven in het heden. Dit komt vooral van pas wanneer je opdringerige negatieve gedachten hebt die aan jouw zelfvertrouwen blijven knagen. Stel dat je in het heden alles kon hebben dat je maar wou, zou je dan nog aan het verleden denken? Nee. Dus richt je op het heden en probeer het te kneden tot hoe jij het wil zien.

Studies tonen aan dat stress en angst over het leven aanzienlijk verminderd worden door mindful te leven en dat dit daarom een positieve invloed heeft op zelfvertrouwen. Wat betreft negatieve herinneringen kun je mindfulness toepassen door je gedachten op het huidige moment te richten. Focus je op al je zintuigen. Aanvaard je gedachten maar schenk er geen aandacht aan, alleen maar aan de dingen in het heden. 

Het vergt wat oefening, maar dit is het proberen meer dan waard.

Je gedachten opnieuw vormgeven via herhaling

HACK 5:

De Gewoonte van Zorgen voor Jezelf: Jouw gedachten, gevoelens en handelingen zijn intiem met elkaar verbonden. Wanneer je er een gewoonte van maakt om tijd uit te rekken om jezelf te verwennen, dan speel je in op de gedachte van eigenwaarde.

Hack je gedachten & herinneringen om je zelfvertrouwen te verbeteren | Inge Rock

‘Ik verdien het om te rusten en ik ben het waard om voor gezorgd te worden.’

Je wacht niet tot anderen jou voeden, of wel? Waarom zou je dan wachten tot zij voor jouw geest en lichaam zorgen?

Je zelfvertrouwen gaat erop vooruit wanneer je de gedachte van eigenwaarde versterkt door voor jezelf te zorgen. In plaats van je waarde te laten afhangen van de bevestiging van iemand anders, komt de bevestiging nu van jezelf.

Het komt er echter op neer dat je hier een gewoonte van maakt (herhaling). Zorg dat je een plan hebt om voor jezelf te zorgen. Zorg dat dit jouw grootste prioriteit wordt tijdens de week. Je kunt er zelfs een volledige dag aan wijden. Want weet je wat? Je bent het waard!

HACK 6:

Eenheid van Leven: Jouw zelfvertrouwen gaat erop vooruit wanneer je leeft volgens de principes en waarden die je zelf belangrijk vindt. Waarden zijn goed, positief en het waard om aandacht aan te schenken. Wanneer je voortdurend leeft op een manier die in lijn is met de waarden of principes die je hoog in het vaandel draagt, begin je de aan die waarde toegekende eigenschappen te verwerven. Je wordt beter, een positiever iemand die het waard is om aandacht te krijgen. Dat is een eenheid van leven.

Stel dat ik stiptheid belangrijk vind. Dit is een waarde die ik erg naar waarde schat en die wordt opgehemeld door talloze motiverende boeken voor zelfhulp. Fantastisch! Ik begin er een gewoonte van te maken om stipt te zijn. Zo kunnen mensen er altijd op rekenen dat ik op tijd ben. En dit maakt van mij een meer betrouwbare persoon. Mensen kunnen rekenen op jouw stiptheid en jij krijgt meer vertrouwen in jezelf.

Probeer een lijst op te stellen met waarden waarover niet kan worden gediscussieerd. Wanneer je weet voor welke dingen er geen compromis bestaat, zal je meer zelfvertrouwen hebben wanneer je beslissingen moet maken. Er zullen minder redenen zijn voor spijt. En je zal leven op een manier die JIJ BEWONDERT.

HACK 7:

Gebruik je Sterktes: Hé, je bent niet perfect. Je hebt sterktes en zwakheden. Het belangrijke is dat je jouw zwakheden vermijdt en op je sterktes begint te bouwen. Vergeet niet dat weinig zelfvertrouwen gelinkt is aan schaamte en onbekwaamheden. Daarom vraag ik je om je te focussen op jouw vaardigheden.

Kun je schrijven? Schrijf dan meer, ontwikkel deze vaardigheid, maak er gebruik van. Of ben je echt goed in het oplossen van problemen door middel van logica? Dan ben je een wandelende denktank, mijn vriend! 

Hoe meer je jouw sterktes aanspreekt, hoe meer zelfvertrouwen je in het algemeen opbouwt. Want je brengt een nieuwe connectie van eigenwaarde tot stand in je hoofd en je versterkt die. Je geeft jouw gedachten opnieuw vorm door je focus te richten op waar je in uitblinkt en dat zo te houden.

Ik weet niet wat je allemaal hebt doorstaan (of momenteel doorstaat) waardoor je hier bent terechtgekomen, maar dit is het licht aan het einde van de tunnel. Je hebt de eerste stap gezet; deze informatie vinden die jou zal helpen. Het is jouw eigen manier om meer zelfvertrouwen te krijgen en alles uit jouw wereld te halen.

Ik ben er om je te steunen.

En als je meer hulp nodig hebt, noem me dan gewoon coach.